Webinaarit: Etäoppimisen ja verkostoitumisen avain

Taitava Liiderin™ toiminnassa olen jo usein ollut mukana järjestämässä webinaareja. Webinaarit eivät aiemmin ole juurikaan kuuluneet omaan elämääni ja etänä tapahtuva kommunikointi on osaltani ollut pitkälle opiskeluaikojen hommaa luentojen ja projektien kautta. Kun nyt olen enemmän saanut kosketuspintaa tähän aiheeseen olen alkanut pohtia webinaareja enemmän. Mitä hyvää niissä on? Mikä tekee hyvän webinaarin? Miten osallistujana voisin vaikuttaa webinaarissa haluamallani tavalla? Ihan muutama ajatus mainitakseni.

Webinaarit ovat merkittävä osa modernia oppimista ja ammatillista kehittymistä. Ne ovat yleistyneet hybridityön aikana edelleen ja useimmille meistä niistä on tullutkin arkipäivää niin työssä kuin vapaa-ajalla. Webinaarit tarjoavat mahdollisuuden osallistua tapahtumiin ja koulutuksiin etänä, yhdistäen oppimisen ja vuorovaikutuksen verkossa. Tässä tekstissä käyn läpi mitä webinaarit ovat, miksi niitä järjestetään, ja mitkä ovat niiden etuja. Lisäksi annan muutamia vinkkejä, miten voit valmistautua webinaariin saadaksesi siitä kaiken hyödyn irti. Aiheeseen osaltaan liittyy myös etäkokoukset, alustojen ollessa samankaltaiset. Taitava Liideri™ on tehnyt etäkokouksiin erinomaisen oppaan, josta voit saada hyötyä itsellesi etätyöskentelyyn, Ryhtiä ja rakennetta etäkokouksiin.

Mikä on webinaari?

Webinaari on yhdistelmä sanoista "web" (verkko) ja "seminaari" (luento tai koulutustilaisuus). Eli verkkoseminaari. Se on reaaliaikainen online-tapahtuma, jossa puhujat esittävät tietoa, luentoja tai esityksiä internetin välityksellä. Osallistujat voivat seurata ja osallistua tapahtumaan tietokoneensa tai mobiililaitteensa kautta, yleensä ilman fyysistä läsnäoloa. Webinaarit tarjoavat mahdollisuuden koulutukseen, tiedon jakamiseen ja vuorovaikutukseen missä tahansa maailmassa. Usein webinaareista ilmoitetaan hyvissä ajoin, jotta voit ajoissa miettiä miten saat sinua kiinnostavan webinaarin mahtumaan kalenteriisi. Varmaankin tutuimmat alustat, ainakin itselleni, joissa webinaareja pidetään ovat Teams ja Zoom; tuttuja sovelluksia videoneuvotteluista. Muita webinaarisovelluksia voit vilkaista vaikkapa Wikipedian webinaaria käsittelevästä artikkelista tai ihan käyttämällä hakukonetta.

Miksi webinaareja pidetään?

Webinaareja järjestetään monista eri syistä. Yksinkertaisin taitaa olla, että niille on kysyntää osallistumisen helppouden ja laajan tarjonnan vuoksi. Joitakin muita syitä miksi webinaareja pidetään on alla:

  1. Koulutus ja ammatillinen kehitys

    Webinaarit tarjoavat tehokkaan tavan oppia uutta tietoa ja taitoja eri aloilla. Ne ovat erityisen suosittuja ammattilaisten keskuudessa, jotka haluavat pysyä ajan tasalla alan uusimmista kehityksistä. Seuraamalla aktiivisesti omia kiinnostuksen kohteita työn tai vapaa-ajan saralla löytää usein mahdollisuuksia osallistua webinaariin.

  2. Tiedon jakaminen

    Organisaatiot ja asiantuntijat voivat käyttää webinaareja tietämyksensä ja kokemuksensa jakamiseen laajemmalle yleisölle. Tämä auttaa tiedon leviämisessä ja tiedon saavutettavuuden parantamisessa. Itsehän olen jo sen ikäinen, että ensimmäiset tutkielmat piti tehdä ihan ilman nettiä. Nykyisin tuntuu kaukaiselta ajatukselta perustaa tietonsa pelkästään fyysisiin kirjoihin. Nopeutuvassa maailmassa tiedot päivittyvät nopeasti monilta osin. Yhdistelmä painettua sanaa ja digitaalisia työkaluja ovat erinomainen keino saada kattava tieto kasaan. Webinaarien kohdalla etäisyyksien ollessa merkityksettömiä, kunhan netti toimii, on helppo jakaa ajatuksia ja tietoa tavalla, joka ei vaadi suuria suunnitelmia esimerkiksi matkustamisen suhteen.

  3. Tuote-esittelyt

    Yritykset voivat esitellä uusia tuotteitaan ja palveluitaan webinaarien avulla. Ne voivat saavuttaa laajan yleisön ja tarjota yksityiskohtaista tietoa tuotteistaan. Voisin sanoa, että riippuu tuotteesta. Mutta eipä tämä oikeastaan riipu. Oli tuote mikä hyvänsä voi sen esitellä webinaarimaisessa ympäristössä kunhan suunnitellaan tapahtuma hyvin. Hyvällä markkinoinnilla saadaan omalle tuotteelle tunnettuutta valmiiksi asiasta kiinnostuneiden parissa. Ja jos oikein hyvin käy osallistujat kokevat tuotteen heille hyödylliseksi ja voivatpa he vaikka mainita siitä muillekin.

  4. Verkostoituminen

    Webinaarit tarjoavat osallistujille mahdollisuuden verkostoitua muiden saman alan ammattilaisten kanssa. Ja monet webinaarit sisältävät keskusteluosioita ja chat-ominaisuuksia, jotka helpottavat vuorovaikutusta. Omalla kohdallani voisin sanoa, että kovinkaan hyvin en tätä mahdollisuutta ole hyödyntänyt. Itsestä on tuntunut hieman tungettelevalta vaikkapa webinaarin jälkeen ottaa yhteyttä. Mutta miksi? Ihan hyvin voi ottaa yhteyttä ja jos lähtökohtaisesti ala ja kiinnostus on sama, kannattaa ehdottomasti verkostoitua. Webinaarin järjestäjä varmasti arvostaa kontaktia ja tällainen jälkikäteen tuleva kontakti voi antaa järjestäjälle fiiliksen onnistuneesta webinaarista.

 
 

Webinaarin edut

Webinaarit tarjoavat useita etuja verrattuna seminaariin. Tapahtuman luonne on erilainen ja kokemus siten toinen. En sen enemmän ala pohtimaan, onko seminaari vai webinaari parempi tapa toimia; molemmille on paikkansa ja aikansa. Tässä kuitenkin muutamia etuja, jotka webinaari tarjoaa ja miksi se on hyvä työväline monissa tilanteissa:

  1. Saavutettavuus

    Pientä flunssaa? Vähän epävarma olo voisitko lähteä johonkin vai olisiko hyvä viettää kotona päivä ja rasittaa itseä mahdollisimman vähän. Kipeänä tietysti levätään mutta jos olo on vain vähän epävarma on mukava kun voi osallistua webinaareihin mistä tahansa, kunhan on vain internet-yhteys. Tämä tekee oppimisesta mahdollista riippumatta sijainnistasi.

  2. Ajansäästö

    Näin etätöiden yleistyttyä on tullut kiinnitettyä huomiota siihen, miten paljon lopulta aikaa kuluu ihan vain liikkumiseen. Itselleni on miellyttävää toki käydä ihan paikan päällä eri tapahtumissa ja tilanteissa, mutta joskus aikataulu on vain turhan tiukka tähän. Webinaareihin osallistuminen säästää aikaa matkustamiselta ja odottelulta. Voit oppia ja verkostoitua omalta mukavuusalueeltasi käsin vaikkapa kotisohvalta.

  3. Monipuolinen sisältö

    Webinaarit saattavat monesta kuulostaa hiljaiselta kuuntelulta ja siten tylsiltä luennoilta. Näin ei tarvitse olla ja tässä on paljon kiinni paitsi osallistujista niin myös webinaarin järjestäjistä. Webinaarit voivat tarjota monenlaista sisältöä, mukaan lukien luennot, keskustelut, työpajat ja interaktiiviset harjoitukset. Käytännössä ihan aikataulusyistäkin mennään usein keskustelulla ja teemaan liittyvällä luennolla, jonka olen omalla kohdallani havainnut mukavan rennoksi tavaksi kehittää osaamistaan ja kasvattaa tietoja halutusta aiheesta.

  4. Vuorovaikutus

    Useimmat webinaarit mahdollistavat osallistujien vuorovaikutuksen puhujien ja muiden osallistujien kanssa. Voit esittää kysymyksiä ja jakaa ajatuksiasi keskusteluissa. Tämä on suotavaa, sillä jos osallistujat tuovat esille näkemyksiään, kommentoivat sisältöä tai esittävät tarkentavia kysymyksiä on mahdollista saada enemmän irti webinaarista. Pakollista ei tämä tietysti ole, mutta itse olen huomannut pysyväni skarpimpana ja oppivani enemmän jos osallistun enemmän. Kehotan kokeilemaan!

  5. Tallennettavuus ja jaettavuus

    Webinaarit tallennetaan yleensä, joten voit palata niihin myöhemmin tai jakaa niitä kollegoidesi kanssa. Monesti myös osallistujat ilmoittautuvat etukäteen, jolloin saat mahdollisuuden antaa sähköpostisoitteesi johon järjestäjä voi myöhemmin ilmoittaa mistä tallenne löytyy. Tallenteet ovat hyvä tapa tarkistaa mieltä mahdollisesti askarruttava asia webinaarista.

  6. Kustannussäästöt

    Webinaarin järjestäminen ei vaadi ihmeitä. Jos haluat kasvattaa osallistujamäärää voit tietysti järjestäjänä hyödyntää mainontaa, mutta mitenkään välttämätöntä tämä ei ole. Ei tilavuokria, ei ylimääräistä liikkumista ja niin edelleen. Osallistuminen webinaareihin siis säästää matkustamiseen ja muihin kustannuksiin, kuten majoitukseen ja ruokaan, liittyviä menoja.

  7. Laajempi asiantuntijaverkosto ja verkostoituminen

    Verkostoitumisesta olikin jo aiemmin puhetta, mutta toistona webinaarit tarjoavat mahdollisuuden oppia asiantuntijoilta ja laajentaa ammatillista verkostoa. Webinaarit käsittelevät aihetta, jonka olet kokenut mielenkiintoiseksi. Samoin on muiden osallistujien kohdalla. Lähtökohtaisesti keskustelu ja tutustuminen voi olla helpompaa kun on yhteinen kiinnostuksen kohde ja aihe mistä aloittaa. Usein on mahdollista löytää uusia tuttavuuksia tai businessmahdollisuuksiakin verkostoitumalla webinaareissa. Voit myös löytää uusia mahdollisuuksia oppia lisää webinaarin teemaa koskettavista aiheista mahdollisten tapahtuma- ja lähdevihjeiden avulla.

 
 

Miten valmistautua ja vinkkejä webinaaria varten

Valmistautuminen webinaariin voi auttaa sinua saamaan siitä enemmän irti. On täysin ok, ettei kaikki aina suju suunnitellun mukaisesti tai että aikataulusi vuoksi ehdit paikalle juuri ja juuri. Sitten mennään tilanteen mukaan ja kaikki voi sujuakin mallikkaasti. Mikäli mahdollista, kannattaa kuitenkin tehdä joitakin asioita ennakkoon. Näin voit saada kaiken irti webinaarista parhaalla mahdollisella tavalla.

  1. Tarkista tekniset vaatimukset etukäteen: Varmista, että tietokoneesi ja internet-yhteytesi toimivat moitteettomasti. Testaa etukäteen webinaarin alustaa ja tarvittavia laitteita, kuten mikrofonia ja kameraa

    Kokous alkaa ja linkki ei avaudu….ei kun kyllähän se kai nyt avautui. Miksi kameraa ei löydy ja ääni ei kuulu? Mikä ihmeen päivitys pitää asentaa? Ja nettikin pätkii… Pari viikkoa sitten puhaltelin pölyt läppäristä vaihteeksi ja ajattelin että ei muuta kun tällä nyt töihin. Mutta eihän se nyt niin taas mennyt. Käyttöjärjestelmä halusi päivitystä, verkon kanssa oli säätöä sen verran että päädyin käyttämään puhelimen hotspottia ja haluamani sovelluskin oli päivitystä vailla. Ja viesti virustorjunnasta vaati että voisin joskus jotain tehdä senkin kanssa. Ei ole mitenkään mukavaa aloittaa webinaaria (tai yhtään mitään) kun heti alussa joudut tekemään tilanteeseen liittymättömiä asioita. Tämä vie omaa keskittymistäsi ja virittymisesti kärsii. Kannattaa ennakoida tässä ja testata edellisenä päivänä tai reilusti ennen webinaaria, että kaikki on kunnossa. Ei jätetä asioita toivotaan-tasolle.

  2. Luo hiljainen ja keskittymistä edistävä ympäristö: Valitse rauhallinen paikka, poista häiriötekijät ja varmista, että sinulla on mukava istuin ja pöytä tarvittaessa

    Sotkuinen pöytä, liian kirkkaat valot, rikkinäinen tuoli ja yleinen melu ovat muutamia asioita, jotka voivat haitata keskittymistäsi ja tehdä webinaari-kokemuksesta huonomman. Onneksi näitä häiriötekijöitä voi helposti poistaa. Pikainen järjestely tai läppärillä työskenneltäessä työpisteen valinta tekevät jo paljon. Kerrostaloasujalle naapurin remontti voi osua huonoon ajankohtaan, mutta hyvät kuulokkeet auttavat tässä osaltaan.

  3. Tee aikataulu: Merkitse webinaarin päivämäärä ja aika kalenteriisi, ja saavu paikalle muutama minuutti etuajassa

    Yleensä on mukavampaa, kun ei tarvitse kiirehtiä ja hosua. Muutama minuutti on useimmissa tilanteissa helposti järjestettävissä, jotta ehdit rauhoittua tapahtumaan ja virittäytyä oikeaan mielentilaan. Merkintä kalenterissa myös varmistaa, ettet unohda webinaaria ja tule kolkuttelemaan myöhässä. Webinaarien kohdalla tämä on vielä melko helppoa, kun liittyminen tapahtumaan on ihan vain klikkauksella. Suosittelen myös, että webinaarin jälkeen varaat itsellesi riittävän hetken aikaa, jotta voit käydä läpi jotain sisältöä. Yritä löytää asia, joka jäi mieleen tai josta haluaisit tietää lisää ja etene siitä.

  4. Muistiinpanot: Valmistaudu ottamaan muistiinpanoja tärkeistä aiheista ja ideoista webinaarin aikana

    Itse olen huomannut, että kirjoittaminen perinteiseen tapaan kynällä paperille on toimiva tapa. Notepad on ollut vaihtoehtoinen tapa itselleni (tai mikä nyt muistiinpanosovelluksesi onkaan), mutta ylimääräinen asia ruudulla on häiriöksi itselleni ja hankaloittaa keskittymistäni itse webinaariin. Tämän lisäksi muistiinpanoni jäävät sekavimmiksi ja ylipäänsä huonommiksi, kuin paperille kirjoitetut vastaavat. Olenkin palannut tässä siis vanhaan. Kirjoittaminen käsin stimuloi aivoja ja asiat muistaa paremmin. Digitaalisia muistiinpanovälineitä en ole kokeillut, mutta nämä voivat olla myös hyvä vaihtoehto jos kynä ja paperi tuntuu kaukaiselta ajatukselta.

  5. Palaute: Kaikki palaute on arvokasta

    Oli webinaari onnistunut, tai ehkä vähän vähemmän onnistunut, on sinulla mahdollisuus se kertoa. Järjestäjä yleensä ilmoittaa yhteydenottotietonsa jossakin vaiheessa webinaaria, tai vaikka jo sitä ennen. Kannattaa muistaa myös, että jokainen palaute on varmasti järjestäjälle toivottu ja arvokas. Hyviä kannustavia palautteita on tietysti mukava kuulla, joten miksi et niitä kertoisi? Toisaalta jos koet, että webinaari ei ollut ihan onnistunut niin kerro siitäkin. Jokainen meistä on aina oppimismatkalla ja siinä vaiheessa kun on ns. valmista niin kehitys pysähtyy. Kyllä järjestäjä tietää, että jotain voi aina parantaa tai lisätä ensi kerralla. Muistetaan kuitenkin pitää sävy asiallisena. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että oikein annettu palaute otetaan paremmin huomioon. Palaute yleisemminkin on todella tärkeää myös työelämässä, niin sen antaminen kuin vastaanottaminenkin oikealla tavalla. Aihe on meillekin tuttu, sillä se kuuluu yhtenä osana Taitava Työkaveri™ -valmennukseemme.

 

Kiitos, jos olet tänne asti jaksanut tekstiä kahlata! Ja toivottavasti otat yhden vinkin käyttöösi tai kehität vaihtoehtoisesti jo jonkun tuntemasi kohdan käyttöä. Tarkistahan säännöllisesti myös meidän tapahtumakalenterimme. Ilmoittelemme siellä myös webinaareistamme! Vinkkinä 10.10.2023 Kauppakamarin kanssa yhteistyössä tapahtuva minivalmennus: Taitava, valmentava liidaaja

Mukavia hetkiä webinaareihin!

Ari Antinkaapo

Edellinen
Edellinen

Oletko huomaamattasi huono työkaveri?

Seuraava
Seuraava

Kirjakerho: konkreettista osaamisen kehittämistä