Työyhteisön hankaliin tilanteisiin on muitakin lääkkeitä kuin esihenkilön paikalle kutsuminen

Kollegojen välillä syntyy erimielisyyksiä. Muristaan ja tuhistaan, ehkä ärähdetäänkin. Tilanne pitkittyy ja yhteistyö vaikeutuu. Lopulta kuppi menee nurin, ja esihenkilöä pyydetään selvittämään tilanne. Tuttu kuvio monilla työpaikoilla, mutta nykyaikainen käsitys yhteistyöstä ja johtamisesta haastaa työyhteisöjä murtamaan tämän kaavan.

Ikano Bank haastatteli Terhiä ja Mariannea kaksiosaisessa juttusarjassa. Uusimmassa jutussa käsitellään työtaitoja, joita tarvitaan tämän päivän työpaikoilla erimielisyyksien ratkaisemiseksi.

Vanha kaava esihenkilön avulla ratkaistuista erimielisyyksistä ei aina sovi tämän päivän työympäristöön. Terhi ja Marianne haluavatkin nostaa esiin jaetun johtajuuden, jolloin jokainen ottaa vastuun ongelmien ratkomisesta. Jotta tähän päästään, työyhteisön jäsenten täytyy kuitenkin luottaa toisiinsa. Luottamus ei synny ilman, että ihmiset kohtaavat toisensa ja saavat mahdollisuuden keskustella. Esimerkiksi kahviautomaatilla syntyvät keskustelut eivät ole turhia, vaan parhaimmillaan synnyttävät luottamusta ja parempaa vuorovaikutusta työyhteisön sisällä. Myös etätyön näkökulmasta on tärkeää, että palavereissa ihmisillä olisi mahdollisuus vaihtaa kuulumisia, tuulettaa tunteitaan ja näin myös tutustua paremmin toisiinsa.

Mitä taitoja Terhi ja Marianne sitten korostavat, kun esihenkilö joutuu kohtaamaan vaikean tilanteen kaikesta huolimatta? Lue Terhin ja Mariannen vinkit vaikeiden tilanteiden varalle kokonaisuudessaan Ikano Bankin sivuilta

Edellinen
Edellinen

Taitava Työkaveri™ syntyi ajattelukumppaniksesi

Seuraava
Seuraava

Hyvästä työyhteisöstä löytyy taitavia työkavereita