Onnistunut verkkovalmennus ja -koulutus on pedagogisen suunnittelun tulosta

Lähtisikö päiväksi tai kahdeksi koulutukseen ja ottaisi pienen irtioton työstä? Tai valitsisiko sittenkin verkkovalmennusprosessin, jossa opiskelu tapahtuu pienempinä oppimispyrähdyksinä pidemmällä aikavälillä arjen työn lomassa?

Oppiminen on monitasoinen ilmiö, jossa korostuu esimerkiksi oppijan motivaatio, tunteet, tarkkaavaisuus ja muisti. Sitä edistää oppijan aktiivinen ja proaktiivinen toiminta, mitä voidaan tukea ammattitaitoisella pedagogisella suunnittelulla ja ohjauksella.

Perinteisten ja pitkien koulutuspäivien haasteena on, että niiden opit eivät välttämättä siirry käytäntöön. Harva meistä jaksaa omaksua kerralla valtavaa määrää informaatiota kerralla. Toisaalta verkkokoulutusten ja -valmennusten haaste on se, että ne voivat jäädä helposti kesken ilman ohjausta.

Miten sitten lisätä verkko-oppimisen vaikuttavuutta konkreettisesti? Kokosimme alle vinkkejämme kaikille jaettavaksi. Kirjoituksen lopusta löydät myös konkreettisen toteutusesimerkin johtamisen verkkovalmennuksestamme.

Verkkovalmennuksen rakentamisen muistilista

Vaikuttavan verkkokoulutuksen tai -valmennuksen rakentaminen ei ole helppo juttu ja edellyttää ammattitaitoa. Verkkopedagogiikan tavoitteena on tarjota joustava ja vuorovaikutteinen oppimiskokemus, joka edistää eri oppijoiden osallistumista, sitoutumista ja oppimistuloksia verkko-opiskelussa. Kiinnostavien ja laadukkaiden oppimissisältöjen lisäksi tarvitaan modernia teknologiaa, erilaisia oppimista tukevia harjoituksia, oppimista tukevaa kuvamaailmaa sekä säännöllistä viestintää. Lisäksi on huomioitava saavutettavuus, jolla varmistetaan hyvä oppimiskokemus kaikille.

Me olemme tehneet tietoisia valintoja, joilla voimme tukea verkko-oppimista:

  1. Luo ytimekäs ja tiivis sisältö: Verkko-opiskelussa jaksamme keskittyä verrattain lyhyen aikaa. Olemme sisällyttäneet valmennuksiimme tiivistä ja monipuolista sisältöä, kuten napakoita videoita, ytimekästä tekstiä, toiminnallisia tehtäviä ja monipuolista kuvamaailmaa.

  2. Rakenna kokonaisuus moduuleista: Verkkovalmennuksemme rakentuvat teemoitettujen moduuleiden ympärille. Näin oppiminen tapahtuu askel askeleelta, ajassa etenevänä prosessina. Tällä tuemme myös opiskeluun keskittymistä, kun kaikkea ei ”kaadeta päälle” kerralla.

  3. Aktivoi ennakko-odotuksia: Kuten perinteisissä koulutuksissa, myös verkko-opiskelussa on tärkeää orientoida oppijaa aiheeseen ennakkoon. Me käytämme monipuolisesti erilaisia ennakkokyselyitä tai itsearvioita, jotka johdattelevat osallistujan aiheeseen. Tämä auttaa meitä myös räätälöimään sisältöä osallistujien osaamistason ja odotusten pohjalta.

  4. Ruoki aktiivista vuorovaikutusta ja viestintää: Oppimista edistää osallistujien välinen aktiivinen vuorovaikutus ja viestintä. Avaimet käteen rakennetuissa valmennusohjelmissamme hyödynnämme usein vertaissparrausta, jossa opiskelijaparit tai triot pohtivat yhdessä valmennussisältöjä tukevia tehtäviä. Tämä edistää valmennuksen oppien viemistä käytäntöön. Lisäksi säännölliset virtuaalicoachin vinkit ja kannustus sekä keskustelut verkko-oppimisalustalla pitävät opiskelumotivaatiota yllä. Ja tokihan, yhteiset valmentajien ohjaamat verkkovalmennushetket tukevat itsenäistä verkko-opiskelua sekä avartavat ajattelua ja luovat yhteisöllisyyttä.

  5. Pyydä ja anna palautetta: Jatkuva palautteenanto tukee oppimista ja on siksi tärkeässä roolissa verkkovalmennuksissamme. Palautteen avulla opiskelija tulee tietoiseksi osaamisestaan ja voi oppia itsestään. Me myös kehitämme verkkovalmennustemme sisältöjä aktiivisesti palautteen pohjalta.

Let your team fly!

Mariannen ja Terhin kehittämistyöpajat ovat energiaa ja ideoita täynnä. Verkkovalmennusten ja -koulutusten suunnittelu on antoisaa ja työtä tehdään jatkuvan parantamisen asenteella, samalla itsekin oppien.

Kokeilujen ja palautteen kautta saadaan asiakas mukaan kehittämiseen. Välillä on myös tärkeää pysähtyä ja vähän miettiä, mitä on opittu ja havaittu, ennen kuin mennään eteenpäin. Yhteiset retrospektiivit ovat tärkeitä!

Miksi ja miten verkkovalmennus?

Moderni verkkovalmennusprosessi on hyvä valinta, kun haluat tarjota henkilöstöllesi tai asiakkaillesi skaalattavan, modernin ja vaikuttavan oppimiskokemuksen. Säännöllisiä, lyhyitä oppimispyrähdyksiä on helppo toteuttaa arjen työn ohessa.

Olemme toteuttaneet asiakkaittemme kanssa erilaisia valmennuskokonaisuuksia. Osa asiakkaistamme on siirtänyt verkkovalmennustemme sisällön heidän omaan oppimisjärjestelmään itseopiskelua varten. Esimerkki ”avaimet käteen” toteutetusta valmennusprosessista on Luonnon-, ympäristö- ja metsätietelijöiden ammattiliitto Loimu ry:n kanssa yhteistyössä toteutettu Taitava Tiimi™ -valmennus.

Johtamisen verkkovalmennus: Taitava Tiimi™, Loimu ja Howspace

Kuukauden mittainen verkkovalmennus toteutettiin Howspace -oppimisalustalla, josta löytyi kaksi itseopiskeltavaa verkkovalmennusmoduulia sekä erilaisia vuorovaikutusta ja oppimista tukevia työkaluja ja tehtäviä. Rakensimme kokonaisuuden seuraavasti:

  1. Oppimisprosessi alkoi yhteisellä kutsuviestillä, mikä ohjasi opiskelijat kirjaamaan ennakko-odotukset valmennukselle sekä esittelemään itsensä oppimisalustalla. Oppimisen lähtökohta on tavoitteellisuus ja on tärkeää, että jokainen sanoittaa omat odotukset valmennukselle. Esittelyjen kautta pyrittiin luomaan yhteisöllisyyttä sekä innostavaa ilmapiiriä jo alkuvaiheessa.

  2. Yhteisessä aloitustapaamisessa Taitava Liideri™ valmentajat ohjasivat keskustelua. Yhdessä orientoiduttiin aiheeseen, muodostettiin vertaisparit ja sovittiin aikatauluista sekä itsenäiselle opiskelulle että vertaissparraukselle. Aikataulut auttavat varaamaan aikaa opiskelulle ja ennaltaehkäisevät opiskelun keskeyttämistä.

  3. Itsenäistä verkko-opiskelua tuettiin monipuolisella verkkosisällöllä sekä käytäntöön sovellettavilla työkaluilla ja tehtävillä.

  4. Vertaissparraus perustui välitehtäviin, joiden oppeja opiskelijat kirjasivat oppimisalustalle keskustelun tueksi.

  5. Viikoittaiset virtuaalicoachin vinkit täydensivät sisältöä opiskelijoiden toiveiden ja odotusten pohjalta.

  6. Säännöllinen keskustelu, arviointitehtävät ja palaute pitivät opiskelun aktiivisena.

  7. Valmentajat ohjasivat viimeistä verkkotapaamista, jossa koottiin kokonaisuus yhteen yhteisen reflektoinnin kautta.

  8. Osaamismerkki toimitettiin osallistujille valmennuksen päätteeksi.

Kiitämme opiskelijoita saamastamme loppupalautteesta, joka kertoi siitä, että myös verkko-opiskelu voi olla antoisaa ja vaikuttavaa:

”Sain useita työkaluja tiimin kehittämiseen, mutta myös kysymyksiä jäi auki myöhemmin pohdittavaksi.”

”Sain paljon hyviä ideoita tiimin kehittämiseen ja joista aion keskustella yhdessä tiimin kanssa. Tiimin itsearviointi ja pohdinta, miten kehittää tiimiä oli tosi mielenkiintoista luettavaa. Osallistaminen ja roolien hienosäätö herätti myös ajatuksia ja siinäkin meillä voisi olla kehitettävää.”

”Kattava paketti pähkinäkuoressa. Ei kehitettävää.

Harkitsetko johtamisen, työyhteisötaitojen tai tiimityön verkkovalmennuksia?

Me olemme mielellämme apunasi, jos harkitset vaikuttavan ja skaalattavan verkkovalmennuksen toteuttamista henkilöstöllesi, asiakkaillesi tai opiskelijoillesi. Tutustu eri oppimismoduuleihimme täällä.

Voit myös sopia tapaamisen kanssamme: rakennetaan sopiva verkkovalmennus yhdessä!

 

Edellinen
Edellinen

Juhannusta ja juustokakkua!

Seuraava
Seuraava

Coaching – Mitä se on ja miksi sitä tehdään?