Taitavalla yhteistyöllä hyvinvointia työhön – Kemin Satama
Kemin Satama on tärkeä EU:n pohjoisin yleissatama, joka palvelee erityisesti raskasta teollisuutta ja logistiikkaa koko pohjoiskalotin alueella. Sataman toiminta perustuu monen eri ammattilaisen yhteistyöhön, ja vuorovaikutus on avain sujuvaan ja turvalliseen työpäivään.
Hyvinvointi ja turvallisuus satamatyössä: yhteistyötä ja jaettuja arvoja
Taitavalla yhteistyöllä hyvinvointia työhön -valmennuksessa pureuduttiin viestinnän ja vuorovaikutuksen teemoihin Kemin Sataman henkilöstöpäivässä. Valmennuksen ilmapiiri oli avoin ja keskusteleva kun henkilöstö pysähtyi arjen työtilanteiden ja arvojen äärelle yhdessä.
Erilaisia viestintätyylejä ja erilaisia kohtaamisia
Valmennuksessa syvennyttiin erilaisiin viestintätyyleihin ja pohdittiin niiden merkitystä yhteistyön ja työturvallisuuden näkökulmista. Case-harjoitusten kautta tarkasteltiin arjen työtilanteita, joissa korostuu viestinnän ja vuorovaikutuksen merkitys: miten varmistamme, että kaikki ymmärtävät sataman turvallisuusohjeet oikein? Kuinka voimme ehkäistä vaaratilanteita selkeän viestinnän avulla? Miten edistämme yhteistyötä palavereissa ja yhteisessä ongelmanratkaisussa?
Yhteiset arvot yhteistyön perustana
Valmennuksen toisessa osiossa keskiössä olivat Kemin Sataman arvot. Henkilöstö pohti pienissä ryhmissä, miten sataman arvot, vastuullisuus, turvallisuus, laatu, rehellisyys, joustavuus ja yhteisöllisyys, näkyvät satamatyön arjessa. Keskusteluissa nousi esiin konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka arvot ovat tärkeitä käytännön työssä. Ne näkyvät esimerkiksi tilanteissa, joissa tarvitaan rohkeaa puuttumista epäkohtiin tai kun työkaveri kaipaa tukea.
Kehittämiskohteiden määrittelyä ja yhdessä oppimista
Valmennuksen lopuksi osallistujat tunnistivat kehittämiskohteita yhteistyön vahvistamiseksi. Yhdessä allekirjoitettiin myös ”Arvot yhteistyössä” – sopimus. Keskusteluissa korostui yhteisten tavoitteiden ja keskustelujen tärkeys, mikä yhdistää työntekijöitä ja esihenkilöitä eri työvuoroista ja osastoilta.
Avoin keskustelu vie työyhteisöä eteenpäin
Valmennuksen avoin ilmapiiri ja osallistujien aktiivisuus tekivät siitä onnistuneen. Työntekijät ja esihenkilöt kokivat tärkeäksi päästä keskustelemaan arjen haasteista ja mahdollisuuksista yhdessä.
Kemin Sataman toimitusjohtaja Markku Rautio summaa valmennuksen antia:
”Yhteistyön ja viestinnän jatkuva kehittäminen ovat avainasemassa, jotta satama voi toimia tehokkaasti ja turvallisesti. Tämä luo myös pohjaa henkilöstömme hyvinvoinnille. Tämä oli antoisa päivä ja hyvä koulutus. Se antoi uusia ajatuksia. Valmennuksen myötä syntyneet ideat ja oivallukset tarjoavat meille työkaluja kehittää arjen viestintää ja yhteistyötä jatkossakin.”