Miten tullaan kivaksi työkaveriksi?

Teksti on tiivistelmä Ikano Bankin sivuilla julkaistusta lehdistötiedotteesta “Kivaksi työkaveriksi tullaan yhdessä oppien ja itsensä tuntien”.

Aina ei ole se hyvä päivä – työt sakkaa mutta kahvihuoneessa piipahdettuasi saitkin piristystä työpäivään ja vertaistukea kollegoiltasi. Kukapa ei haluaisi, että työssä on kivoja työkavereita ja olla itsekin sellainen?

Työkaveruudessa on kyse työyhteisötaidoista. Työyhteisötaidot eivät ole rakettitiedettä, vaan perustuvat hyviin käytöstapoihin, joita opimme jo lapsena. Keskinäinen kilpailu ei johda hyvään yhteishenkeen, vaan ennemminkin yhdessä tekemisestä ja yhteistyöstä.

”Kun yhteistyön pohjalla on luottamus ja tekemisen ilo sekä eri mielipiteet salliva arvostus, ihmissuhteet työyhteisössä kehittyvät ja syntyy sosiaalista hyvinvointia”, Terhi sanoo.

Vuorovaikutustaidot ovat työelämän supertaitoja. Sen sijaan että omia vuorovaikutustaitoja pitäisi itsestäänselvyytenä ja toteaa, että ”minä nyt vain olen tällainen”, voi näitä työelämän ns. metataitoja oppia ja ottaa käyttöön, vaikka heti. Marianne neuvoo kiinnittämään huomiota omaan puhetapaan arkisissa tilanteissa. Ohjailevat kysymykset, kuten ”onkohan tässä jokin ongelma?” ohjaavat keskustelua tiettyyn suuntaan ja kertovat piilotetusti jo kysyjän oman näkemyksen.

“Jo pienet asiat rakentavat siltoja ihmisten välille.”

Teksti on tiivistelmä Terhin ja Mariannen haastattelusta Ikano Bankin verkkosivuilta.

Edellinen
Edellinen

Hyvästä työyhteisöstä löytyy taitavia työkavereita

Seuraava
Seuraava

Liiderin itsetuntemus -webinaari 26.11.